hystoblog

Home » vroegste geschiedenis » 7 platen, 8 fragmenten

7 platen, 8 fragmenten

Het lijkt heel symbolisch dat de 8 fragmenten van grafplaten op de kerkdrempels te vinden zijn. Alsof daarmee aangegeven wordt dat we nog maar op de drempel van ons kennen staan en slechts fragmenten weten van de langvervlogen tijden waarin deze fragmenten nog tot één geheel behoorden.

zanstenen sarcofaagdeksel [2]Ook de 7 vrij intacte grafplaten of sarcofagen die in de kerk liggen geven niet alle geheimen prijs. Wellicht bedoeld als kostbare nagedachtenis aan een overledene liggen de meesten nu als nieuwsgierige herinnering aan deze voor- en vroeg-Christelijke tijden. Eén zandstenen zerk [69-91 x 233 cm] in het koor van de kerk prikkelt die nieuwsgierigheid helemaal. Het heeft versieringen die op palmboompjes lijken en een figuur gekleed in een lang gewaad met daarboven drie kleinere figuurtjes. Het lijkt er vanwege de vorm op dat het gaat om een sarcofaagdeksel.

De naam van degene voor wie deze eeuwenoude zandstenen grafsteen is gemaakt is onbekend. Toch valt te denken aan een vooraanstaand persoon van adel of een hoge geestelijke. Het viel niet mee om een dergelijke zerk te maken; het vakmanschap plus het risico op breukschade en kostbaar vervoer maakten het een kostbare onderneming die zeker niet door iedereen te dragen was.

Als we de afgebeelde figuren nader bekijken, vallen een aantal details op: zo lijkt de afgebeelde persoon een monnikspij te dragen, welke rondom de middel met een riem of touw op zijn plaats wordt gehouden. De persoon lijkt op zijn tenen te staan, wat er op kan duiden dat de afgebeelde persoon overleden is.

Rondom de steen zijn prachtige afbeeldingen te zien die mogelijk verwijzen naar de oud-Germaanse Irminsul. Dezelfde vorm vinden we terug in de zogenaamde ’levensboom’ boven de voordeur of als muurankers. De Irminsul was een belangrijk heiligdom voor de Saksen van de achtste eeuw na Christus met vermoedelijk grote symbolische betekenis.

Boven de persoon zijn drie wezentjes afgebeeld; mogelijk verwijzend naar drie kinderen of drie engelen. Verondersteld wordt dat deze drie figuurtjes twee engelen met de overledene voorstellen op weg naar de hemel.

Het kan ook zijn dat de drie wezentjes verwijzen naar de verering van de Heilige Drie Koningen. Keulen was sinds 1164 het middelpunt van deze verering. Op zogenaamde alsengemmen komen de drie wezentjes eveneens voor en het lijkt er op dat alsengemmen gemaakt zijn in het midden-Rijngebied. Dit gebied was al vanaf de Romeinse tijd zetel van de glasindustrie in Germanië. Alsengemmen werden van daaruit mogelijk door de pelgimgangers als devotiepenningen gebruikt en wijd verspreid.

In een aantal posts schets ik de komende maanden mijn zoektocht naar antwoorden. Want zou het mogelijk kunnen zijn dat de drie figuurtjes op de zandstenen grafzerk een verwijzing zijn naar het feit dat de overledene de Keuls-Germaanse versie van het christendom nastreefde maar eveneens knipoogde naar de Iers-Keltische variant en daarom de zerk ook omlijstte met een gekerstende, heidense Irminsul? Het zou een vroegste vorm van het poldermodel zijn …

Wordt dus vervolgd.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: